UUTISET

26.9.2016

Seminaariaikataulu on julkistettu!

Musiikki & Median seminaariohjelman löydätte täältä. Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Mikäli ilmoittautuminen on jäänyt tekemättä, niin ei huolta, vielä ehtii! Gaalavarauksiakin otamme vielä vastaan. 


22.9.2016

Perjantaina keskustellaan muun muassa lanseeraamisesta ja ketkä luovat popmusiikin tulevat trendit

10 miljoonan streamin biisit
JVG:n "Tarkenee" nousi toukokuussa 2016 ensimmäiseksi suomenkieliseksi kappaleeksi, jota oli kuunneltu Spotifyssa yli 10 miljoonaa kertaa. Sen jälkeen saman rajapyykin on ylittänyt myös toinen JVG:n kappale, "Hehkuu". Spotifyn arvion mukaan ennen vuoden loppua rajan rikkoo vielä ainakin Antti Tuiskun "Keinutaan" ja Evelinan "Honey". 10 miljoonan streamin biisit -keskustelussa pohditaan, mitkä elementit yhdistävät suomalaisia suoratoiston megahittejä. Lisäksi pohditaan, miten luvut vertautuvat, kun yleisö onkin kansainvälinen, kuten Alman "Karma"-kappaleella. Keskustelussa kuullaan tekijöitä mainittujen hittien takaa, näkökulmien vaihdellessa biisintekijästä, A&R-manageriin ja markkinoijaan.

Moderaattori: Jussi Mäntysaari (Spotify)
Keskustelijat: Inka Laitinen (Warner Music Finland / JVG, Antti Tuisku), Jurek (Antti Tuisku), Andrei Kipahti (PME Records / JVG, Alma), Simo Pirhonen (M-Eazy Music / Evelina).

Future Sounds - Producers' Talk
Musiikkituottajilla on tällä hetkellä erityisen merkittävä rooli siinä, millaisia soundeja kuulemme popmusiikissa. Ketkä ovat niitä, jotka luovat uudet trendit ja ketkä seuraavat perässä? Musiikkituottajista ja A&R-managereista koostuva paneeli keskustelee niistä rooleista, joita heillä yhdessä artistien kanssa on trendien nostamisessa, sekä siitä panoksesta, mikä heillä on popmusiikin tulevien aaltojen luomisessa.

Moderaattori: Katariina Sorsa (Music Finland)
Keskustelijat: Jukka Immonen (EMI / Capitol Finland), Jonas W. Karlsson (Elements Music, Alex The Flipper, Itävalta), Robin Shaw (Four Music, Saksa)
Paneeli on englanninkielinen.

Media, artistit ja julkisuus -live talk show
Paneelissa käsitellään median ja artistin suhteita sekä yhteistyötä, molempien oikeuksia ja vastuita. Millä tavoin yhteistyötä voitaisiin parantaa? Mitkä ovat ne kompastuskivet ja sudenkuopat, joihin usein joudutaan ja miten ne voitaisiin välttää? Millainen on artistin mielestä ihannemedia ja -toimittaja, entä median mielestä mielenkiintoisin artisti?
Tarkastelemme keskustelussa elävien esimerkkien kautta median roolia ilmiöiden luojana. Onko artistin tuottamalla ammatillisella sisällöllä enää merkitystä vai riittävätkö maksimaaliseen median haltuunottoon missityttöystävä ja rattijuopumus? Pöydälle nostetaan myös median tulevaisuuden trendit ja kysymys, mikä oikeastaan on media? Missä menevät somen rajat? Ja mitä tähän sanoo laki?

Moderaattori: Arto Nyberg
Panelistit: Pasi Kivioja (Viestintätoimisto Luotsi), Pasi Kostiainen (freelancer), Hanne Kautto (YleX), Elina Koivumäki (Lexperience), Nalle Österman (freelancer)

Tiketti on Musiikki & Mediassa
Tule tapaamaan Tiketin jengiä ja keskustelemaan kanssamme tapahtumasi lipunmyynnistä, akkreditoinnista, kulunvalvonnasta sekä monipuolisista markkinointiratkaisuistamme. Löydät meidät Loungesta (Raide 3), nähdään siellä!

Tiketti järjestää myös tapahtuman lanseerausta ja sen onnistunutta markkinointia käsittelevän seminaarin 7.10. klo 16.00-16.45 (Raide 4). Rennon keskustelun lomassa esitellään onnistuneita lanseerauksia ja käydään läpi myös sitä, mikä voi mennä pieleen. Keskustelijat kertovat viime kesän tapahtumista ja pohtivat muun muassa, miten lanseerataan kymmenien tuhansien asiakkaiden festivaali verrattuna intiimiin klubikeikkaan.

Moderaattori: Mirva Merimaa (Tiketti Oy)
Keskustelijat: Taija Holm (ProPromotion Oy), Johannes Kinnunen (Fullsteam Agency), Juhani Merimaa (Tavastia-klubi, Ruisrock), Veera Rusanen (Tiketti Oy), Petri Varis (Ilosaarirock)

 


7.9.2016

Torstain seminaarit alkavat urheilulla, Elastisella ja alan uusilla toimintamalleilla

Musiikki & Media alkaa torstaina International Summitin synkkapaneeleilla ja ääneen pääsevät myös urheilubisneksen asiantuntijat.

Urheilun fanikulttuurista, brändinrakennuksesta ja yleisöä liikuttavista menestystekijöistä saapuvat keskustelemaan mm. HJK:n ja Sonera Stadiumin toimitusjohtaja ja entinen jalkapalloammattilainen Aki Riihilahti sekä useiden NHL- ja KHL-pelaajien kanssa työskennellyt kiekkoagentti Juuso Pulliainen. Musiikkialan näkökulmaa keskusteluun tuo Warner Music Finlandin A&R-johtaja Asko Kallonen. Session vetää niin musiikki- kuin urheiluvaikuttajakin tunnettu Juhani Merimaa.

Vuoden uutuus on Artistipuheenvuoro. Taiteilijanimellä Elastinen kaikkien hyvin tuntema Kimmo Laiho polkaisee viikonlopun virallisesti käyntiin vahvoilla ja varmasti kriittisilläkin näkemyksillään alan tilasta ja ansaintalogiikasta.

Miten musiikkiala vastaa Elastisen esittämiin haasteisiin? Musiikkialan yritykset 2016: edessä loistava tulevaisuus? -paneelissa pureudutaan siihen, mitä yrittäminen musiikkialalla on vuonna 2016 sekä minkälaisia ominaisuuksia ja valmiuksia yrityksiltä edellytetään, jotta bisnes kehittyy ja kasvaa. Samalla kysytään, mistä kasvua haetaan ja pohditaan mitkä asiat hidastavat suomalaisten musiikkiyritysten nousukiitoa ja ovat esteenä uusien yritysten syntymiselle. Suomeen on kasvanut joukko omaehtoisesti toimivia ja perinteiset toimintamallit haastavia musiikkialan yrityksiä. Aiheesta moderoi Tuomo Tähtinen (Music Finland) ja keskustelemassa ovat Virpi Immonen (Fullsteam Management), Essi Kivitie (Rähinä), Antti Kosonen (PME), Niko Tähtinen (The Fried Music) ja Atte Hujanen (Singa).

Suoratoiston kehitys perjantain kansainvälisen seminaariohjelman kärkenä

Keith Jopling (Spotify, Global Head of Strategic Intelligence) kertoo keynote-puheessaan kuluttajien kuuntelutottumuksista ja Spotifyn soittolistojen ja toimintojen innovaatioista. Kuuntelutottumuksien muuttuminen antaa viitteitä siitä, mihin musiikinkulutus on kehittymässä ja Jopling avaa, millaisia mahdollisuuksia on vielä luvassa.

Musiikkialalla on edessä kasvun vuodet suoratoiston lyödessä läpi maailmalla ja Pohjoismailla on erityisasema suoratoiston johtavana markkinana. Nordics, the Streaming Superpower -paneelissa pohjoismaiset äänitealan huippuasiantuntija keskustelevat mm. levy-yhtiöiden toimintatapojen muutoksesta suoratoiston myötä. Entä miten Pohjoismaiden asema globaalin suoratoiston testialustana vaikuttaa artistivientiin? Varmistuneiden puhujien joukossa ovat Gaute Parbo Niemann (Copenhagen Records), joka kertoo Lukas Grahamin menestystarinan, Mark Fry (Vice President of Marketing, Warner Music Nordic) sekä Jonas Sjöström (Playground Scandinavia).

Musiikkitalo – koko kansan olohuone?

Mitä Helsingin Musiikkitalolla on tarjota meille kaikille? Mitä oikeastaan on talon nykyinen toiminta, tulevat tavoitteet, pääkäyttäjien sisällöntuotanto ja toisaalta talon omat sisältötavoitteet? Musiikkitalolla ei ole tällä hetkellä omaa sisällöntuotantoa, mutta onko se tulevissa tavoitteissa? Ja mikä on Musiikkitalon säätiön rooli tässä kaikessa?

Sublime Music Agency Oy:n toimitusjohtaja Tiina Vihtkarin johdolla näistä ja monista muista Musiikkitaloon liittyvistä kysymyksistä keskustelevat Helsingin Musiikkitalo Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kauranen, Tampere Filharmonian intendentti Helena Hiilivirta ja UMO:n ohjelma- ja kehityspäällikkö Tuomas Noreila.

Keltainen lehdistö puhuttaa

Keltaista lehdistöä koskevassa paneelissa käsitellään median ja artistin suhteita ja yhteistyötä sekä molempien oikeuksia ja vastuita. Millä tavoin yhteistyötä voitaisiin parantaa? Mitkä ovat ne kompastuskivet ja sudenkuopat, joihin usein joudutaan ja miten ne voitaisiin välttää? Millainen on artistin mielestä ihanteellinen media ja toimittaja, entä median mielestä mielenkiintoisin artisti?

Keskustelussa tarkastellaan aitojen esimerkkien kautta median roolia ilmiöiden luojana. Onko artistin tuottamalla ammatillisella sisällöllä enää merkitystä vai riittävätkö maksimaaliseen median haltuunottoon missityttöystävä ja rattijuopumus? Pöydälle nostetaan myös median tulevaisuuden trendit ja kysymys, mikä oikeastaan on media? Missä menevät somen rajat? Ja mitä tähän kaikkeen sanoo laki?

Hurja Media presents:
Suuri some-keskustelu 2016

Luvassa Musiikki & Median historiassa ennennäkemätön Q&A -talk show, jonka sytyttävät tulille Suomen viihdyttävimmät juontajat, YleX:n Jenni Poikelus ja Alma Hätönen. Heidän johdollaan tiukkaa kokemusten vaihtoa käydään Yle Kioskin some-uutisten tekijänoikeushaasteista, somen lainalaisuuksista, vuoden someaspan voittokulusta sekä somekriiseistä ja niiden onnistuneesta välttämisestä Sidewaysin osoittamalla esimerkillä. Lisäksi yksi Suomen suosituimmista vloggaajista, Mmiisas raottaa verhoa tubetähteyden kulisseihin ja Jonathan Rundman (USA) kertoo, miten some on palauttanut amerikansuomalaisen artistin sukujuurilleen Suomeen.

Tässä talk-showssa yleisö pääsee esittämään kysymyksiään etukäteen somessa, ja paikan päällä on luvassa jännittävä live-some -taisto. Tätä et halua missata!

Moderaattorit: Jenni Poikelus ja Alma Hätönen (YleX)
Keskustelijat: Noora Verronen (Tallink Silja), Anna-Maria Talvio (Yle Kioski), artisti Jonathan Rundman (USA), some-juristi Elina Koivumäki, Johannes Kinnunen (Fullsteam) sekä vloggaaja Mmiisas


6.9.2016

Industry Awards 2016 -äänestys on käynnissä!

Kaikki tapahtumaan rekisteröityneet osallistujat voivat äänestää Industry Awards -äänestyksessä alan parhaita. Ehdokkaat löydät täältä täältä

Rekisteröitymisesi jälkeen saat sähköpostiisi vahvistusviestin ja sen mukana äänestyslinkin. Muista käyttää äänioikeuttasi! 

Kukaan ei voi äänestää itseään, oman yrityksen työntekijää tai omaa yritystään / työnantajaansa. Tämä koskee myös saman omistuspohjan omaavia yrityksiä. Yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita voit tietenkin äänestää. Omat äänet hylätään. Mikäli olet epävarma äänestämisen suhteen, ota yhteyttä info@musiikkimedia.fi.

Äänioikeuden saavat kaikki Musiikki & Mediaan keskiviikkoon 14.9. klo 12:n mennessä rekisteröityneet. Äänestys on auki 14.9. klo 16 saakka.

Voittajat palkitaan 8.10. pidettävässä Industry Awards -gaalassa.

 

Nuori ja notkea Lippu.fi juhlii tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan myös Musiikki & Mediassa! Lipunmyynnin ja -markkinoinnin suunnannäyttäjä tuo tapahtumajärjestäjien hyödynnettäväksi sekä Euroopassa toimivimmiksi koettuja että yhteistyössä kumppaneiden kanssa kehitettyjä, räätälöityjä ratkaisuja. Juhlavuoden kunniaksi Lippu.fi järjestää Musiikki & Mediassa kutsuvieraille tilaisuuden, jossa pääsee tutustumaan Lippu.fin toimintaan ja sen mainioon joukkoon tapahtumabisneksen ammattilaisia - sekä tietysti tapaamaan hyvän joukon alan väkeä ajankohtaisissa tunnelmissa. Seuraa sähköpostiasi ja tule mukaan!


25.8.2016

Festivaalibrändit kansainvälistyvät, entä miten epävakaa poliittinen ilmapiiri vaikuttaa Euroopan livealaan? Ja kerrankin saa kehua kilpailijaa!

Tänä vuonna estradille astuvat musiikki & media-alan parivaljakot, joiden tehtävänä on kehua toisiaan! Kehu kilpailijaa -pareina nähdään muun muassa Rene Mäkinen (Bauer Media) ja Mikko Koivusipilä (Nelonen Media), Jonna Paananen (Jelmu / Lutakko) ja Ilpo Sulkala (45 Special) sekä Satu Kotonen (Iskelmä) ja Laura Vähähyyppä (Radio Rock). Kehupareja sparraa ja kapellimestaroi Radiomedian Stefan Möller. Tervetuloa kuulemaan ja toteamaan kenen kehut vievät pisimmän korren. Ota hyvä asento ja lämmittele naurulihaksesi - lauantain viihteellinen musamediasetti on tässä!

International Summitissa myös live-alan keskusteluja
Euroopan livemusiikkialaa tullaan tänä vuonna käsittelemään kahdessa International Summitin keskustelussa. "Festival Exports - How Brands Travel" käsittelee festivaalibrändien kansainvälistymistä. Paneelissa käydään läpi mm. Lollapaloozan laajentuminen Keski-Eurooppaan ja Weekend Festivaalin menestys kolmessa eri maassa tänä vuonna.

"Building Walls - Global Crises and the Live Music Industry"-paneelissa keskustellaan radikalisoitumisen ja poliittisen epävarmuuden vaikutuksesta live-alaan. Viimeaikaiset terrori-iskut sekä terrorin pelko ovat vaikuttaneet sekä yleiseen turvallisuudentunteeseen että ilmapiiriin. Sessiossa tarkastellaan sitä, minkälaisia vaikutuksia tällä on ollut ja tulee olemaan artisteihin, tapahtumajärjestäjiin, konserttikokemukseen ja alan talouteen.

Musiikin synkronoinnin osalta paneelit esittelevät erilaisia mahdollisuuksia musiikin synkronoinnin maailmassa. "The Anatomy of Film Trailer Music" valaisee elokuva-trailereiden musiikkivalintojen luovaa prosessia sekä musiikkipäällikön että musiikin-tekijän näkökulmista. "What were they syncing?" esittelee tarinoita onnistuneiden musiikkivalintojen takaa, kun International Summitin music supervisor -vieraat esittelevät tekemiään musiikkivalintoja kansainvälisiin mainoksiin, elokuviin ja peleihin. Yksi käsiteltävistä mainoksista on alkuvuonna 2016 kansainväliseksi viraalihitiksi noussut kyyneliä kirvoittava Extra-purukumimainos, jossa käytettiin cover-esitystä "Can't Help Falling in Love"-kappaleesta.

Paneelikeskustelijat ja lisää aiheita julkaistaan pian.

Ilmoittaudu International Summitin Get Synced! Workshopiin.
Get Synced! -työpajassa musiikkipäälliköt esittelevät työpajan osallistujille tämänhetkisiä projektejaan ja kertovat musiikkitarpeistaan. Osallistujat pääsevät perehtymään syvällisemmin siihen, mitä musiikkipäälliköt etsivät ja voivat lähettää edustamaansa musiikkia musiikkipäälliköiden kuultavaksi. Workshopissa keskustellaan, millaista synkronointikäyttöä osallistujien lähettämille kappaleille voitaisiin löytää.

Ilmoittaudu workshopiin Music Finlandin sivujen kautta 24.9.mennessä.

Tekes Musiikki & Mediassa
Musiikki & Media ja Music Finland tekevät tänä vuonna vahvaa yhteistyötä Tekesin kanssa tarjoamalla konkreettista hyötyä musiikkialan yrittäjille. Tekesin asiantuntija on tapahtumassa paikalla jakamassa informaatiota luovien alojen yritysten kansainvälistymishankkeista. Lisäksi yhteistyökolmikko myöntää Musiikki & Mediassa musiikkialan innovaatiopalkinnon, jonka valitsee ammattilaisraati. Palkinto sisältää palkittavan yrityksen edustajalle mahdollisuuden osallistua alan kansainväliseen vientitapahtumaan solmimaan uusia kontakteja sekä esittelemään palveluita, tuotteita ja julkaisuja ulkomaisille toimijoille.

Musiikki & Median seminaariaiheiden kategorioita on uudistettu ja ne kulkevat tänä vuonna seuraavien teemoja alla: Fanit ja yleisö, Brändit, business ja kumppanuudet, Luovuus ja innovaatiot sekä Ihmiset ja ilmiöt.

Tekes on kumppanina Luovuus ja innovaatiot -seminaariaiheissa.


Industry Awards -palkittavat

Industry Awards -gaalassa lauantaina 8.10.2016 jaetaan jälleen palkinnot alan parhaille. Vielä ehdit ehdottaa sinun mielestäsi parasta ehdokasta tulevaan äänestykseen.

Voit ehdottaa mielestäsi palkinnon ansaitsevia alan ammattilaisia ja yrityksiä tämän lomakkeen kautta. Ehdotuksia otetaan vastaan 28.8. klo 24 saakka.
Varsinainen äänestys aukeaa keskiviikkona 31.8. ja äänestää voivat vain rekisteröityneet osallistujat. Varmista siis mahdollisuutesi vaikuttaa rekisteröitymällä heti!



« Edelliset 5   Seuraavat 5 »