Seminaarit

KATSOITKO JO SEMINAARIOHJELMAN?

Monipuolinen seminaariohjelma käynnistyy täydellä teholla jo torstaina 5.10. aamupäivällä. Laaja ja kaikki musiikki- ja mediabisneksen osa-alueet kattava seminaariohjelma tulee jälleen sisältämään paneelikeskusteluja, seminaareja, pyöreän pöydän keskusteluja, tietoiskuja ja keynote -puheenvuoroja.

International Summit tuo taas Tampereelle ison joukon musiikkialan ammattilaisia niin Euroopasta, USA:sta kuin Japanistakin. Summitin teemoja ovat intohimo musiikkiin, tasa-arvo ja monimuotoisuus. Ohjelmassa jatkavat myös Get Synced! -workshopit.Musiikki & Media toimii alustana Finest Sounds -musiikkivientihankkeelle, ja sen ansiosta Tampereella nähdään tänä vuonna ennätysmäärä japanilaisia musiikki- ja markkinointialan huippuammattilaisia.

TORSTAI

 

Aamu alkaa kaikille avoimella Naistenklinikalla, jossa työstetään teesit tasa-arvon ja diversiteetin edistämiseksi musiikkialalla. Erityisesti tämän vuoden työpajaan ja keskustelemaan toivotaan laajaa osanottajajoukkoa musiikkialalta –sukupuolesta, taustasta tai genrestä riippumatta.
Tapahtuman avaa virallisesti kansanedustaja ja presidenttiehdokas Pekka Haavisto ja artistipuheenvuoron pitää Henri Pulkkinen (Paperi T). Haavisto on mukana myös torstaina käytävässä keskustelussa, jossa käsitellään maahanmuuttajien kontribuutiota suomalaiseen musiikkielämään. Tämän paneelin modeoi Jaana-Maria Jukkara (Maailman musiikin keskus).


Aamupäivää täydentää International Summitin ohjelman aloittava A & R –paneeli Paneeli: "A Day in The Life of an A&R"
A&R-managerit vaikutusvaltaisilta eurooppalaisilta major- ja indie-levy-yhtiöiltä keskustelevat työnsä iloista ja haasteista. Paneelissa puhutaan esimerkiksi siitä, millaisista tehtävistä kansainvälisen A&R-työläisen päivät koostuvat ja siitä, kuinka artisteja löydetään ja halutaan löytää. Muina aiheina on myös A&R-työn erot eri markkinoilla sekä naisten asema A&R-maailmassa. Panelisteina ovat mm. Victoria Ree (Polydor Records, UK) ja Arina Logacheva (Universal Music, Germany).

Torstaina julkaistaan myös uusin digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimus. Teosto ja IFPI tutkivat viime vuonna ensimmäisen kerran yhteisellä tutkimuksella digitaalisten sisältöjen kulutusta Suomessa. 16-65-vuotiaiden kuluttajien käyttäytymistä kartoittavat tutkimus uusitaan elo-syyskuun vaihteessa ja sen uunituoreet tulokset esitellään Musiikki & Mediassa.

Isossa Yle -keskustelu katsoo tulevaisuuteen:mediakenttä muuttuu vauhdilla ja samalla 91-vuotiaan Yleisradion rooli ja mediamuodot ovat murroksessa. Keskustelussa pohditaan, millä eväin Yle pysyy muutoksen etulinjassa ja kilpailukykyisenä suomalaisen kulttuurin tukijana myös tulevaisuudessa. Samalla luodataan sitä, millaisena suomalainen musiikkiala näkee Ylen roolin tulevaisuudessa ja tarkastellaan, voimmeko oppia jotain julkisten yleisradioyhtiöiden kehityksestä muualla maailmassa. Kirjailija Markus Leikolan vetämässä paneelissa keskustelijoina Pekka Ruuska (Kaiku Entertainment), Katri Sipilä (Teosto) ja Ville Vilén (Yleisradio).

Iltapäivällä luvassa on myös mm.  synkronointipaneeli, kaksi Japanin vientiin keskittyvää seminaaria ja jatkoa viime vuonna suuren menestyksen saavuttaneelle "radio tilaa biisin" -teemalle. Ohjelmassa on myös kansainvälisiä keynote-haastatteluita, esimerkiksi toimittaja Pekka Laine haastattelee torstaina yhdysvaltalaista musiikkijournalistia, kirjailijaa ja rock'n'roll-historioitsijaa Ed Wardia, joka on myös yksi SXSW-musiikkifestivaalin perustajista.

Get Synced! Workshopit täydentävät torstai-iltapäivän. Workshopeissa osallistujat voivat vastata musiikkipäälliköiden (music supervisor) ajankohtaisiin tarpeisiin suoraan näiden esittämien toiveiden perusteella. Osallistujat lähettävät edustamiensa artistien kappaleita etukäteen Music Finlandille ja ne soitetaan workshopissa musiikkipäälliköille. Osallistujat saavat musiikkipäälliköiltä palautetta edustamastaan musiikista ja sen sopivuudesta eri visuaalisen median käyttötarkoituksiin. Workshopista on tullut aikaisempina vuosina suoria tuloksia toteutuneina synkronointeina.
Ilmoittaudu työpajoihin tästä linkistä. Ilmoittautuminen päättyy 22.9.

Hektinen seminaaripäivä huipentuu Musiikki & Median virallisiin avajaisiin ja Lost In Music –keikkoihin.

PERJANTAI

 

Ilmastonmuutos on totta, ja sekä Euroopasta että USA:sta uutisoitiin isojen festivaalien peruutuksista huonon sään takia. Myrsky iski täysillä myös Suomessa Flow’n lauantai-iltaan. Miten säiden armoilla olemisesta selvittiin Flow’ssa ja selvitään jatkossa muillakin kotimaan festivaaleilla? Muun muassa tästä puhutaan perjantain käytännönläheisessä live-aiheisessa paneelissa.

Hyvä johtaminen on perjantain iso teema. Yksi aiheeseen pureutuvista paneeleista käsittelee itsensä johtamisen merkitystä työhyvinvoinnissa, ja aiheesta puhumassa ovat mm.  Helsingin apulaispormestari Nasima Razmyar ja nykytaiteilija Marita Liulia (Medeia Oy), PR-guru Taija Holm (ProPromotion Oy) ja yrittäjä Henri Saari (Heinolan Tapahtumatoimisto Oy). Paneelia moderoi Metropolia AMK:n lehtori Raija Grahn (Metropolia AMK).

Paneelin järjestävät Metropolia ammattikorkeakoulun kulttuurituottaja (ylempi AMK) opiskelijat.

Saman teeman alla käsittellään myös hyvää johtamiskulttuuria sekä työuupumusta ja siitä selviytymistä.

Perämoottori vai keulakuva - minkälainen on hyvä johtaja? -paneelissa keskitytään pohtimaan, miltä näyttää suomalainen johtamiskulttuuri vuonna 2017? Juostaanko yrityksissä maratonia vai sprinttikisaa? Suorituspaineet ovat kovat, ja henkilöstö olisi pidettävä huippuvireessä. Entä mikä oikeastaan on johtajan rooli yrityksen menestyksessä tai epäonnistumisissa? Luovien alojen yritysten johtamisesta ja hyvän johtamisen reseptiikasta keskustelevat Paulina Ahokas (Tampere-talo), Mark Fry (Warner Music Finland), Maija Kuusi (Kustannusosakeyhtiö Otava) ja Petri Pesonen (Finlayson). Moderaattorina Music Finlandin Tuomo Tähtinen.

Entä mistä elementeistä muodostuu onnistunut neuvottelu? Musiikkialalla neuvotellaan päivittäin. Miltä neuvotteleminen näyttää artistin, levy-yhtiön toimitusjohtajan, managerin ja juristin silmin - ja miten omaa neuvotteluosaamista voi parantaa? Neuvottelu -paneelissa jaetaan neuvottelukokemuksia ja vinkkejä neuvottelujen onnistumiseen. Keskustelua johtaa aiheesta tietokirjan julkaissut Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen, ja keskusteluun osallistuvat Kimmo Valtanen (Universal Music), Tiina Vihtkari (Sublime Music Agency) sekä artisti Ville Malja.

 

Perjantain paraatipaikalla on jo traditioksi muodostunut Meet The Majors, jossa kolmen ison levy-yhtiön johtajat ja tuotantopäälliköt keskustelevat alan trendeistä ja haasteista.

Perjantain ohjelmassa on myös tuhti paketti kansainvälisiä huippupuhujia ja Japanin markkinoihin johdattavia worshoppeja. Keynote-puhujina ovat mm. YouTuben ja GooglePlayn Victoria Campoamor ja Cooking Vinylin Martin Goldschmidt ja legendaarinen Grammy-palkittu levytuottaja ja kirjailija Sylvia Massy. Keynoten lisäksi Massy osallistuu paneelikeskusteluun tasa-arvosta musiikkibisneksessä.

Ensi kertaa järjestettävässä Score! Workshopissa säveltäjät pitävät lyhyen pitch-puheenvuoron ja esittäytyvät musiikkipäälliköille. Musiikkipäälliköt puolestaan kertovat, millaisia työtilauksia heillä on tulossa sekä mitä kaipaavat ja odottavat tilaussäveltäjältä.

Musiikki & Mediassa pääsee tänäkin vuonna syventymään sosiaalisen median saloihin Hurja Median Pop up #someakatemiassa.

Perjantai päättyy Industry Awards –gaalan tunnelmiin.

LAUANTAI

 

Lauantaina yleiset seminaarit jatkuvat vielä metallimusiikkiaiheella ja olutkulttuuria käsittelevällä Olutkulttuuri musiikissa ja musiikkikulttuuri oluessa –paneelilla.

Musiikkifestivaalit ovat muuttuneet elämyspuistoiksi joissa näkyy myös olutkulttuurin nousu. Kuinka erilaisella valikoimalla pystytään tuottamaan parempaa palvelua entisestään vaativammille kuluttajille ja kauanko makuja tappava muovituoppi nousee festarivieraan huulille? Onko suomalainen festivaalivieras eurooppalaistunut juomatavoiltaan ja vastaako nykyinen alkoholilaki tätä päivää?
Myös lukuiset bändit ja musiikkiproduktiot ovat saaneet omat olutmerkkinsä mutta kuinka yhteistyötä hyödynnetään puolin ja toisin? Näistä ja muista ajankohtaisista aiheista vaahdotaan paneelissa jossa keskustelevat festivaalituottaja Sami Rumpunen Provinssista, tapahtumavastaava Juha Korvola Hartwallilta, Raskasta Joulua produktion "isä" Erkka Korhonen sekä Vakka-Suomen Panimon myyntipäällikkö Janne Mikkola. Paneelin vetää tuottaja Jari "cyde" Hyttinen ja paneelin tuottaa OlutPOSTI media ja Suomen Olutseura ry.
Lisäksi suomalais-virolaiseen Japanin vientiprojektiin Finest Soundsiin osallistuvat yritykset ja opiskelijat jatkavat myös yhdessä työskentelyään japanilaisten experttien kanssa.

Lost In Music soi koko lauantain, päivällä ikärajattomasti ja illalla klubeilla.

Seminaariohjelma päivittyy koko ajan, pysy kuulolla!

 

KANSAINVÄLISIÄ GURUJA TAMPEREELLE!

 

Musiikki & Meidaan saapuu monia kansainvälisiä huipputekijöitä sekä osallistumaan että puhumaan.

Kansainväliset vieraat
Kansainvälisiä vieraita kutsutaan Musiikki & Mediaan tänä vuonna yhteensä 35. Vieraista noin kymmenen on japanilaisia musiikkialan ammattilaisia, noin kymmenen mainos-, televisio- ja elokuva-alan musiikkipäällikköjä sekä noin 15 eurooppalaisia ammattilaisia esimerkiksi live-alan yrityksistä, manageriyhtiöistä ja levy-yhtiöistä.


Vahvistuneet vieraat
Vahvistuneiden puhujien ja kansainvälisten vieraiden listaa päivitetään aika ajoin.


Levy-yhtiöt:
Martin Goldschmidt, perustaja ja toimitusjohtaja, Cooking Vinyl (Iso-Britannia)
Victoria Ree, kansainvälinen A&R-manageri, Polydor (Iso-Britannia)
Arina Logacheva, A&R-manageri, Universal Music (Saksa)
Aya Ohi, kansainvälinen markkinointi ja A&R, JVC Victor Kenwood Entertainment (Japani)
Yoko Nozaki, The Music Plant (Japani)


Synkronointi:
Iain Cooke, musiikkipäällikkö, UK & European Guild of Music Supervisors (Iso-Britannia)
Ayla Owen, musiikkipäällikkö ja osakas, The Most Radicalist Black Sheep Music BBH London (Iso-Britannia)
Duncan Smith, Sony Interactive Entertainment Europe, Playstation (Iso-Britannia)
Karen Elliot, musiikkipäällikkö, perustaja ja osakas, Hot House Music (Iso-Britannia)
Ruth Simmons, musiikkipäällikkö, Sound Lounge (Iso-Britannia)
Rachel Menzies, musiikkipäällikkö, Native Music Supervision and Production (Iso-Britannia)
Sophie Urquhart, musiikkipäällikkö, musiikkikonsultti, Tin Drum Music (Iso-Britannia)
Ann Klein, itsenäinen musiikkipäällikkö (Yhdysvallat)
Nicholas Nowottny, White Horse Music (Saksa)
Joel Roman, itsenäinen musiikkipäällikkö (Yhdysvallat)


Elävän musiikin ala:
Sohail Arora, Krunk Live (Intia)
Tom Ohsawa, promoottori ja konsultti, Office Ohsawa Ltd (Japani)
Sharon Richardson, Factory Music Management and Agency Ltd (Iso-Britannia)
Dominique Panther, Audiolith (Saksa)
Abbie Marshall, Rambling Man Festival (Iso-Britannia)
Ichiro Aono, Creativeman (Japani)


Digitaaliset palvelut:
Takayuki Suzuki, puheenjohtaja, EnterTech Accelerator / ParadeALL (Japani)
Victoria Campoamor, kansainvälisen musiikkikustantamisen kumppanuuksien johtaja, Google/Youtube, (Iso-Britannia)
Hajime Taniguchi, Merlin Japan, TGI Tokyo Inc. (Japani)


Muut:
Sylvia Massy, levytuottaja, miksaaja ja äänittäjä (Yhdysvallat)
Ed Ward, kirjailija, toimittaja ja SXSW:n perustaja (Yhdysvallat)
Natascha Augustin, Warner Chappell (Saksa)
Victoria Renner, Ozmoze (Saksa)
Marc Wesseling, UltraSuperNew (Alankomaat, Japani)
Debbie Ball, Create Spark (Iso-Britannia)
Ruth Wasmuth, säveltäjämanageri, Manners McDade Management & Agency (Iso-Britannia)



Katso kainsainvälisten vieraiden tarkemmat esittelyt Music Finlandin sivuilta.